7 trucs om vaker een hotelkamer upgrade te scoren

Grotere kamers en bedden, mooiere uitzichten, hogere verdiepingen en soms een hele hoop extra services… een upgrade scoren tijdens je verblijf in een hotel is een leuke verrassing. Toch kun je, als je er goed over nadenkt, veel makkelijker een upgrade scoren dan je zelf zou denken. Hieronder delen we 10 tips om de kans op een upgrade flink te verhogen.

1 – Word lid van het leden-programma
Veel hotelketens hebben een eigen programma. Net als bij luchtvaartmaatschappijen kun je punten verdienen en uitgeven en krijg je, afhankelijk van je “level”, toegang tot verschillende faciliteiten en andere extra’tjes die “normale” gasten niet ontvangen. Bij veel hotels zitten er ook bij het laagste niveau dat je krijgt door je aan te melden al leuke extra’s zoals welkomst-drankjes en andere kortingen. Hotels geven gasten die lid zijn van het programma eerder een upgrade dan een “normale” gast. Inschrijven kost niet en kan alleen maar voordeel opleveren!

2 – Ga voor een “lucky shot” en vraag om een upgrade
Wees aardig vanaf het begin dat je aankomt en laat tijdens de check-in de vraag eens vallen of er geen upgrade gegeven kan worden. Het ergste dat je kan overkomen is dat je nee als antwoord krijgt: het beste? Een upgrade! Maak je vooral niet druk als je verzoek niet wordt ingewilligd, het blijft een gokje en je kunt natuurlijk altijd nog betalen als je écht graag een upgrade wil.

3 – Kies de juiste creditcard
Bepaalde creditcards bieden leuke extra’s aan hun leden. Zo krijg je bij het hoogste niveau van de American Express creditcard ook gold status bij Hilton dat je in de regel gratis onbijt en een veel hogere kans op upgrades oplevert. Ook andere creditcards (maar ook de hoogste niveau’s van de ledenprogramma’s van luchtvaartmaatschappijen) bieden dit soort leuke extra’s aan.

4 – Boek een nieuw hotel
Hotels die net geopend zijn kunnen nog wel wat goede reviews gebruiken om aan de wereld te laten zien dat ze de juiste keuze zijn. De kans op een upgrade is in dit soort hotels stukken groter; ook omdat nieuwe hotels meestal nog niet volgeboekt zijn.

5 – Strooi complimenten
Positieve feedback maakt iedereen blij en dus ook de medewerkers van het hotel waar je gaat verblijven. Als je verwacht in de toekomst weer te verblijven kun je online een goed woordje doen en wellicht wordt je hier de volgende boeking voor beloond!

6 – Geef aan dat het een bijzonder verblijf is
Goede hotels doen altijd iets extra’s om hun gasten een geweldig verblijf te geven. Door ze te laten weten dat je op huwelijkreis of verlovingsreis gaat (of een andere bijzondere gebeurtenis gaat vieren) geef je hotels een kans om wat bijzonders voor je te regelen. Je kunt dit natuurlijk ook altijd delen tijdens de check-in. Grote kans dat een slimme medewerker van het hotel met een leuke extra zoals een kamerupgrade komt (of een flesje bubbels!).

7 – Klaag, maar alleen als het terecht is
Er kan altijd iets fout gaan en terechte klachten over slechte zaken moeten altijd gemeld worden bij het hotel waar je verblijft. Als goedmaker bieden sommige hotels je een gratis upgrade aan voor de rest van je verblijf. Trekt de WC dus niet goed door of valt je bed uit elkaar? Ga ervoor en laat het weten bij de front-office!

Ingmar

Nice to meet you! Ik ben Ingmar, oprichter van WaarOvernachtenIn.nl en al meer dan vijftien jaar ondernemer in de reisbranche. Ik deel al mijn kennis en ervaring graag met je!